Viestinnällä tehoa ilmastotyöhön

Syyskuun alussa kolmekymmentä viestinnän ja ilmastonmuutoksen asiantuntijaa kokoontui miettimään, miten kaupungin kannattaa viestiä ilmastotyöstä kaupunkilaisille ja eri sidosryhmille. Keväällä työnsä aloittaneen ilmastotyöryhmän toiveena on, että ilmastoviestinnän kehittämiseen otetaan kaupungin kaikki halukkaat tahot mukaan. Ilmastoviestintä kuuluu jokaiselle virastolle! Varsinaista ilmastoviestintäsuunnitelmaa valmistellaan kevään aikana, kun tuleva hallintorakenne selviää lopullisesti. Viestintäsuunnitelmaan tarvitaan ehdottomasti näkökulmia myös kaupunkilaisilta: millaista viestintää te toivotte?

14310297_1128932357190871_2981654475095826377_o

Pekka Sauri ja positiivinen viestintä: ilmastoteot parantavat elämänlaatua. (Kuva: Sonja-Maria Ignatius)

Tilaisuuden alussa Pekka Sauri sparrasi meitä kertomalla, kuinka Helsinki voi olla kokoaan suurempi ilmastotyössä näyttämällä muillekin esimerkkiä. Kaupungin kannattaa tehdä ilmastoystävällinen toiminta helsinkiläisille mahdollisimman helpoksi. Tärkeää on antaa esimerkiksi yrityksillemme mahdollisuus testata omia tuotteitaan ja palveluitaan kaupungissa. Työpajassa osallistujat suunnittelivat yhden ilmastoviestintään liittyvän toimenpiteen, jonka he pystyvät itse toteuttamaan jo ennen organisaatiouudistusta. Pienissä ryhmissä mietittiin myös yhteistä viestintätekoa. 

Osa osallistujista oli sitä mieltä, että Helsinki-brändi ei vielä hyödynnä ilmastotyötä niin paljon kuin voisi. Kaupungin markkinoinnissa ilmasto- ja ympäristötyö kannattaisi ottaa isosti esiin ja ilmastonäkökulmaa olisi hyvä painottaa myös Helsinki-lähettiläille. Ilmastotyön vaikuttavuutta mitataan loppujen lopuksi sillä, kuinka hyvin onnistumme hillinnässä ja sopeutumisessa. Ilmastoviestinnän tulee sparrata Helsinkiä entistä merkittävämpiin ilmastotekoihin periaatteena ”Helsinki – Vaikuttavien ihmisten kaupunki”. 

Helsingissä on useita kohteita cleantechistä, ekologisesta rakentamisesta ja muista fiksuista ratkaisuista kiinnostuneille (Ekoviikki, ilmastokatu, Kalasatama jne.). Esittelypyyntöjä tulee paljon, mutta esittely on raskasta pelkästään asiantuntijoiden voimin. Työpajassa ideoitiin palvelua, josta vierailija voi valita netissä sopivan kokonaisuuden, jotka on hinnoiteltuna valmiiksi. Mietittiin, voisiko Smart ja Clean-säätiö auttaa ratkaisujen markkinoinnissa. Ulkomailla vastaavissa vierailukohteissa huolehditaan myös markkinoinnista ja samalla esitellään, mistä kyseisiä palveluita tai tuotteita voi ostaa. Myös suomalaiset voisivat myydä rohkeammin osaamistaan näissä tilanteissa. Aiomme keskustella tästä Ilmastokumppaneiden kanssa.

Työpajassa saatiin uusia näkökulmia omaan työhön. Esimerkiksi kirjaston toiminta on lähtökohdaltaan kierrätystä ja tukee ilmastotyötä. Tätä voisi kirjastossa tuoda voimakkaammin esille. Konkreettisena toimenpiteenä eräs ryhmä keksi, että lasketaan hiilijalanjälki kirjaston painetulle kirjalle ja e-kirjalle ja sen pohjalta mietitään, mihin suuntaan palvelua kannattaisi kehittää. Kaupungintalon aulaan suunniteltiin kierrätysaiheista tapahtuma ja näyttelyä helsinkiläisille. Mukana olisivat ainakin kaupunginkanslia, Ilmastoinfo ja kirjasto.

Kiitos osallistujille! Nyt rohkeasti viestimään. Somessa #hiilineutraalihelsinki.

T. Sonja, Mira ja Jussi

Työpajan materiaalit ovat Ilmastoverkoston sivuilla.

Print Friendly